Thursday, January 15, 2009

Ingjerd!

Time: November/ December 2008

Ingjerd! For en merkelig nyhet! Jeg leste det på natten og våknet neste dag, lettere rotete i hodet! I mine tanker klarer du ikke å dø! Du er for happy, for smilende, for positiv til at noe vondt synes å noen sinne kunne ta deg vekk!

Når jeg var liten hadde jeg en drøm om natten om at en god venn døde. Neste dag var fæl inntill jeg forstod at det bare var en drøm og vennen i virkeligheten var vel i livet. Denne gangen er det omvendt. Det triste er virkelig, men drømmen er at du lever!

Når noen så positiv og fantastisk forsvinner får det meg til å tenke igjen på meg selv. Om det er min tur i morgen eller om 100 år vil jeg forlate med den livsgleden du hadde –for da vet jeg at jeg fikk utrettet noe! Og det er her det ser ut for meg som om du lurer selve døden. At gleden ved, og i livet ditt aldri kan vaskes vekk og aldri kan overgås av sorgen ved at du er borte.

For de som har kjent deg har du vert en solstråle! I minnet om deg til den siste av oss er borte vil du leve videre på jordensom en inspirasjon og glede. Tro er sterkere enn tvil, håp større enn tomhet, og kjærlighet større enn alt annet. Hvem kjenner menneskets hjerte og evigheten? Håpet svinner aldri! –at om vi møtes igjen kommer det til å bli like artig og givende som det var her i tiden. –og en ”siste hilsen” blir i håpet aldri ”en siste!” Amen!

Når jeg drar tilbake til Alpene på vinteren en gang skal jeg virvle opp noe snø i noen krappe svinger for deg også! Og selv når du er borte virker du så levende at jeg tror jeg kan høre latteren din bak trærne! :)

Du kommer til å savnes av mange, men om jeg noen gang skal felle tårer for deg skal de være gledestårer! (De renner nå...) Gledestårer over privilegiet å ha fatt møte deg, og at livet fikk ennå mer innhold og ennå mer glede ved at du fantes iblant oss! Om mennesker fikk være noe annet enn mennesker hadde du vert nettopp en solstråle!

Min dypeste kondolanse går til familie og venner! Familien har brakt til jorden ett fantastisk menneske! Vi har alle fått være velsignet av hennes glede, entusiasme og vennskap! Sørge gjør vi, men gledes ikke mindre av at nettopp du var her på vegen igjennom livet sammen med oss!

Heller enn ett tårevått ”adjø!” får du fra meg heller ett leende ”vi snakkes,” eller ”me sjåast” (eller hva du ville sagt :) –jeg tror det treffer hvem du er bedre! For i hjertene er du fortsatt og alltid med oss, men i håpet drister vi at du er ennå nærmere!

Ingjerd! Hvil i Fred og Takk for alt du var her iblant oss!
Amen!
Harald Haltvik

No comments: